Počet
stran: 144
Já jsem hlad. Jak rozumět názvu knihy? Zvláštní použití
slovesa být mi připomnělo jinou knihu,kterou jsem kdysi dávno čela - Mít
nebo být od Ericha Fromma. Modus „mít“ zahrnuje materialistický a mocenský
přístup ke světu, lidskou chtivost, touhu shromažďovat, používat a ovládat
všechno nashromážděné, je úplně jedno, co…Mám
rodinný dům a auto. Mám 2 děti a hodnou manželku. Modus „být“ znamená svůj
život prožívat, aktivně, svobodně a zodpovědně. Sice nelze být a nemít. Ale ani
mít a nebýt. Záleží totiž hlavně na tom, na kterém postoji stavíte a je pro váš
život určující…Žiji se svou ženou
v rodinném domě. Společně pečujeme o dvě děti…To zní lépe, ne? K této knize se musím jednou vrátit!
Ale zpět k „příběhu o
zápasu s mentální anorexií, hledání, cestě a návratu k ženské duši“. Petra Dvořáková si prý prošla lecčím zlým a
ve své knize o tom vypráví otevřeně, nezaobaleně, místy velmi syrově a drsně.
Snad přeháním, když řeknu, že od samotného dětství snad nepoznala téměř nic
příjemného a povzbudivého: neporozumění rodičů, srovnávání s úspěšnou
sestrou, přísnost i nepříjemné křivdy. V období dospívání to nebylo o nic
moc lepší, pokud vůbec...Únik před rodinnou nepohodou do klášterní školy , do
neosobního, přísného a strohého prostředí nakonec sebevědomí mladé dívky
ublížil snad ještě více: otřásl její vírou v boha, kterou ve svém srdci
cítila silně a neochvějně, protože svobodně, impulzivně a intuitivně. Jakoby
její víra byla samozřejmostí, jako je např. dýchání. A najednou se lidé víru
šířit a hájit pověření snažili Petru a její způsob praktikování křesťanství
přetransformovat a zmanipulovat podle různých nepochopitelných a Petře
prapodivných pravidel. A Petra utekla znovu: do manželství. Vdávala se jako
mladá, snad dokonce i z lásky. Podporu a lásku svého manžela ale neměla
možnost příliš často poznat a přijímat. Manžel si hleděl hlavně svého, nepomáhal,
nenaslouchal, nebyl oporou. Na mladé mamince dvou dětí se ale osud vyřádil ještě
nemilosrdněji, a to když u druhého dítě nechal propuknout leukémii.
Je mi jasné, že tolik neštěstí na jedinou osamělou duši je
až příliš, než aby nezanechalo žádný znatelný šrám. Naopak, myslím, že mnoho problémů jako je
anorexie, alkoholismus, workoholismus a podobně mají hlubší a leckdy skryté
kořeny někde úplně jinde, než bychom očekávali. V nevyrovnanosti ,
v absenci pocitu smíření, v nerovnováze mezi tím, co cítíme jako svou
bytostnou potřebu, ať je jakákoliv, a tím, co vnímáme jako svou realitu. Jakoby
vám dennodenně solili otevřenou ránu, která se tudíž nemůže zacelit. Jakoby vám
zamezili přívod kyslíku jen na minimum nutné k přežití, ale vy se nemohli
nadechnout z plných plic a nabrat sílu na výkřik. Na řešení. Petřina cesta
byl doposud vždy jen útěk. Hledání nového prostoru, kde uskutečnit své já. Své
vlastní rozhodování, svou vůli. A posledním útočištěm bylo vlastní tělo. Jediná
věc, nad kterou měla ještě moc. A
vezmeme-li v úvahu souznění těla a duše, není se čemu divit, že hlad se
stal Petřiným jediným triumfem nad světem, který ji nechtěl přijmout. Hlad jako
jediný autentický prožitek, upřímný a ryzí prožitek. Možná občas přehlušil
bolest, která seděla na duši…
Petra Dvořáková kapitoly své knihy uvádí poznámkami o svém
věku, výšce a váze. Ve 28 letech při svých 168 cm např. klesla na 43 kg. Manžel
před jejím problémem zavíral oči, bezostyšně ji v tomto stavu „používal“ hlavně ke svému tělesnému potěšení
alespoň v noci. A když skončila v nemocnici, jen posměšně dodal něco
ve smyslu: „Tak vidíš, kam jsi to dotáhla.“
Asi dokážu pochopit, proč, kdy a jak se anorexie u Petry
Dvořákové zrodila. Nedostatek sebedůvěry, zklamání, sebetrýzeň symbolizující
životní pocit. Je to zvláštní. Chtělo by se říct: slabošské, nechat se zahnat
až tak daleko, téměř až do „nebytí“. Vždyť měla dvě děti!!! Pro ty se měla
snažit. V knize jim není věnováno mnoho prostoru. Ta kniha je totiž o
něčem jiném. O smutku. O trýzni. O zklamání.
O křivdách. O bezpráví. Stejně tak jsou vynechány i údaje o Petřiných
úspěších studijních a profesních. Vždyť je absolventkou filosofie na
Filosofické fakultě Masarykovy univerzity, nositelkou Magnesie Litery a Zlaté
stuhy. Její knihy jsou úspěšné a krásné.
I ty dětské. Poznali byste z Flouka a Líly, že ji napsala osobnost
v minulosti takto zraňovaná na tisícero způsobů?
Tuším v tom autorský záměr. Není možné, aby člověk na
její intelektuální úrovni, produktivní, sklízející uznání od odborníků i
veřejnosti byl takový looser. Nevěřím tomu. Závěr knihy napovídá, že existuje
cesta k tomu, jak objevit svou cenu, získat sebedůvěru. Začít se mít ráda.
Objevit své ženství a naučit se ctít i své tělo. A v tom naopak spočívá
Petřina síla. Nejen síla vzdorovat, ale hlavně síla žít a nejenom přežívat.
Tuším, že je nutné objevit a pojmenovat
skutečnou příčinu svých trápení. Pro Petru to byl vždycky hlavně nenaplněný
vztah s matkou. To byl prazáklad její nevyrovnanosti. To, že si tento
důvod svého trápení dokázala uvědomit a připustit, v podstatě znamenalo
první krůček k jeho řešení.
A můj poslední odstavec bude asi nejodvážnější. Chci se
zeptat: Jak by lidstvo pohlíželo po staletích na Kristovu existenci, kdyby
nebyl ukřižován a nepovstal z mrtvých? Pamatovali bychom ještě stále na
tohoto dobromila z prvního století? Tento nositel všelidských trýzní a
křivd, jejich napravitel a nejmilosrdnější z dobrosrdečných musel nutně
cítit nejsilněji, ba přímo absolutně veškerou mizérii svého světa. Umíral
v bolesti, přesto smířený. „ Já jsem bolest,“ mohl tenkrát možná říct. A
my lidé jsme tímto jeho skutkem dostali facku, která nás měla probrat
z nevědomosti a nezájmu.
Petra Dvořáková je přeci věřící…
Možná jsme měly od ní taky dostat takovou alespoň maličkou
facku, dámy… A co jste vy?
Žádné komentáře:
Okomentovat