Podle knihy má prý brzy vzniknout také film. |
Kniha: Šťastní lidé čtou a pijou kávu
Autor: Agnés Martin-Lugand
Nakladatelství: Motto
Autor: Agnés Martin-Lugand
Nakladatelství: Motto
Překlad: Dana Melanová
Počet stran: 222
Počet stran: 222
Když jsem si tuto knihu brala s sebou na dovolenou,
nevěděla jsem, co dělám. Měla jsem ji přečtenou za pár hodin a raději jsem se s ní
schovávala, aby nikdo nepoznal, co čtu, kdyby tento titul náhodou znal. Pak by
ale nebyl lepší než já…Asi bych ji byla i odložila, mít s sebou něco
jiného, ale neudělala jsem to a pokusím se varovat další případné čtenáře od
zklamání.
Už jenom název knihy Šťastní
lidé čtou a pijou kávu lže. Hlavní hrdinka přišla při autonehodě o manžela
i pětiletou dceru a šťastná rozhodně není. Zavírá se ve svém bytě mezi relikviemi po svých mrtvých, nosí zásadně jen Colinovy mikiny, které nepere, vlasy si myje dceřiným dětským šamponem, aby
se obklopovala aspoň jejich vůní. Pije hektolitry kávy, pláče, čte a kouří. Zdá
se, že to je po několik týdnů jedinou náplní jejího života. Jediný její kamarád Félix, spolumajitel
literární kavárny, se ji snaží z tohoto stavu dostat, ale Diane úporně
vzdoruje a topí se ve svém smutku. Opravdu pěkný přebal knihy s usměvavou krasavicí
s šálkem v ruce a Eiffelovkou v pozadí podněcuje představu příběhu
zasazeného do půvabných „francouzských“ kulis, děj nás ale záhy přenese do drsného
a nehostinného prostředí irského Mulranny. Tuším, že autorka zde někdy mohla
strávit příjemnou dovolenou, v příběhu totiž docela názorně vykreslila
malou zapadlou vesničku, kde se všichni dobře znají, cizinci jsou pro ně
atrakcí, kontaktním místem je jediná hospoda, plná „rugbymannů a požíračů ovcí“.
(Přírodní kulisy příběhu nejspíš realitě věrně odpovídají – skalisté útesy,
mlhavé mokřady, osamocené písečné pláže…Pravda je však taková, že v Mulranny naleznete
i čtyřhvězdičkový hotel, poblíž je golfový resort a v roce 2011 vesnička
zvítězila v soutěži EDEN – European Destination of Excellence. Na „cizince“
tu nejspíš budou zvyklí.)
Diane se zde má duševně zregenerovat, což se jí
nakonec skutečně nějak podaří. Emočně se má od svého smutku očistit prostřednictvím
vzteku a hněvu a později zamilovanosti a touhy. Obě protikladné polohy na
pomyslné škále extrémních pocitů zakusí v přítomnosti souseda Edwarda,
vzteklého a samotářského fotografa. Anotace slibuje, že Diane tento „záhadný“ muž přivede zpátky do života,
a ano, jeho přítomnost Diane svým způsobem nejspíš nakopne k tomu, aby
dělala něco jiného než pila kávu, četla, plakala a kouřila. (Skutečně, Dianino kouření se
zmiňuje snad na každé druhé stránce, zatímco například to, z čeho Diane vlastně žije, z čeho
své cestování, pronájem domku v Irsku a veškeré další náklady vlastně
platí, když její kavárna v Paříži pod vedením bohémského Félixe upadá, to
není zmíněno ani okrajově…) Edward je vlastně takový pan Darcy, jenom v trochu
současně obhroublém provedení. Tím myslím arogantním až sprostém, neuctivém a
nepříjemném natolik, že je až nemožné uvěřit, že by se odpor k tak drzému
a nezdvořilému člověku mohl proměnit v lásku, i když máme (i díky anotaci)
od začátku tušit, že se pod slupkou nepřístupnosti a odtažitosti skrývá ryzí a
zranitelná duše. Edward Diane mnohokrát urazil, ponížil, považoval ji za
francouzskou paničku a pozérku, která hledá dobrodružství, aby o něm mohla
vyprávět kamarádkám. Diane se jeho drzostem zdatně bránila, až jednou přišel
zlom a z drzostí se měly stát něžnosti…Dianin příběh však slibuje ještě „záhadu“, Diane se snaží rozkrýt „podivné věci, které se dějí kolem Edwarda“
(viz anotace). Ty zase tak záhadné nakonec nejsou, spíše neuvěřitelné – jako celá
postava Edwarda s jeho prapodivnými reakcemi a skoro schizofrenním
chováním. Důvod, proč je Edwardova postava vymodelovaná takto do extrémů, je
spíše banální a předvídatelný každému, kdo viděl alespoň jediný díl dojemných
romanťáků od Rosamunde Pilcher – osamělost a zklamání. Celé je to vlastně
takový remake austenovského schématu – Dianiny předsudky o Edwardovi
(násilnickém požírači ovcí, ale vždyť on je tak citlivý!) a Edwardova pýcha, tvrdost a
odtažitost (jako obrana před světem, ale vždyť on mu tolik ukřivdil!) mají
nějak dohromady utvořit příběh s překvapivým závěrem. A závěr je
skutečně jediným bodem, který jsem během minut strávených s touto knihou
neuměla předvídat. Proto ho nebudu prozrazovat a raději hloubavým čtenářům doporučím,
aby sáhli po jiném titulu a aby se nenechali (podobně jako já) svést
představou, že příběh od autorky, která byla dříve klinickou psycholožkou a
povahám lidí rozumí dost dobře na to, aby napsala příběh zajímavý, reálný a
uvěřitelný, bude literárně hodnotný.
Kniha by mohla zaujmout nenapravitelné romantiky (a znám takových
hodně – nic proti nim), kteří se rádi dojímají, od knihy neočekávají
hlubokomyslné úvahy a složité zápletky, spíš se jen tak klidně a rychle nechají
nést příběhem a nevadí jim přitom jistá míra nadsázky (a také neustálé kouření
hlavní hrdinky!). Knize dávám 3 body z 10 za čtivost a za emotivnost,
zejména v první části, kde jsou líčeny Dianiny pocity v době po úmrtí
jejích nejbližších.
V recenzi jsou použity obrázky z veřejně dostupných zdrojů.
Žádné komentáře:
Okomentovat